Резонанса на мотора е физично явление. Амплитудата на принудените трептения рязко се увеличава, когато честотата на трептене на външен източник стане близка до собствената честота на трептене на дадено тяло. В случая това е предница на мотоциклет. Обикновено резонансът се случва при спускане на предната гума накриво след вдигане на предна гума или при преминаване на неравности. Мотора се опитва да се стабилизира сам. Когато честотата на въртене на предницата наляво-надясно е близка до честотата на двигателя и т.н. трептенията се усилват.
Съвети:
Чували съм иначе образовани мотористи да дават съвет на начинаещите как да се справят с резонанса. Повечето пъти звучи като „Просто дай газ и вдигни предницата от земята. Това ще спре трептенията.”
Този съвет всъщност ще ви вкара в сериозни беди – по-сериозни, отколкото в началото на резонанса. От самото определение на физичното явление е явно, че се прилага определена сила едновременно с друга сила. Това увеличава амплитудата на трептенето с всеки изминал мах. Първия път е ОК, втория – малко по-силно, на третия, максимум четвъртия захапвате асфалта.
Производителите предлагат два варианта за предотвратяване на резонанс – демпфери:
Тяхната задача е да убият именно този резонанс и да предотвратят падане. Някои търговци твърдят, че целта на демпфера е да предотврати тресенето на предницата. ГЛУПОСТИ! Ако предницата ви тресе при каквато и да е скорост значи нещо не е наред с окачването.
Ако демпфера ви е слаб или ненастроен, тогава той не може да обира трептенията (и да убива хармоничното усилване) на предницата.
Що се отнася до това, което трябва да правите в случай на резонанс – НИКОГА не е подходящо или безопасно да вдигате предна гума. Вместо това трябва да държите здраво кормилото и да опитате да оберете трептенията с ръцете си и да стиснете предната спирачка.
Задача номер 1 докато сте на мотора, е да го държите под постоянен контрол.
За тези, търсещи съвет:
– наистина ли смятате, че ако моторът ви е извън контрол е резонно да увеличавате скоростта? Да карате на задна гума? Не ви ли се струва, че щом неравност на пътя ви изкарва от контрол, то като спуснете предната гума, ще се получи още по-зле? Какъв е шансът отново да изпаднете в резонанс, само че с по-висока скорост?
Трябва да нарушите хармонията на трептенията. Стегнете ръцете си, ако можете, за да промените геометрията на предницата. Натиснете спирачките – така амортисьорите ще се свият и ще се промени геометрията на предницата. Ако падането е неизбежно ще се случи с по-ниска скорост.